Dopravní experti z ČVUT vyzývají Ropid k oddálení termínu spuštění. Řidiči MHD na chystané změny nadávají stejně jako vedení Dopravního podniku. Je jisté, že veřejnost nezůstane pozadu a kritika se snese na ty, kteří za nic nemohou, na ty, kteří nás každý den vozí do práce, domů nebo za zábavou.
S trochou nadsázky se dá říct, že lidé cestující metrem mohou zůstat v klidu, trasy metra se měnit nebudou. Ti, kteří využívají povrchovou dopravu se budou muset obrnit trpělivostí a především si nacvičovat přestupy.
Zatímco dříve šly změny cestou co nejmenšího počtu přestupů, nyní zřejmě Ropid usoudil, že když se může přestupovat i na krátkodobou jízdenku, bude se přestupovat takřka všude. Dostal se mi do ruky Informační zpravodaj Ropidu díky kamarádovi, který pracuje u DP, ještě dříve, než o tom psal iDnes. Bohužel, dostal jsem k dispozici jen tramvajové linky, ale myslím, že i to bude bohatě pro ilustraci stačit.
Tramvaje společně s metrem tvoří páteř hromadné dopravy centrem města, zatímco autobusy jsou využívány hlavně na okrajích. Upřímně, z onoho dokumentu mi jde hlava kolem. Ve stávajících trasách zůstane zachováno pouhých osm tramvajových linek.
Některé linky budou prakticky změněné celé, u některých jde jen o částečnou změnu trasy. Ale asi největším bonbonkem je zřetězení linek 14 a 24. Situace, kterou Pražané znají z výluk se stane každodenní realitou. Co na tom, že se ztíží možnosti přepravy neustálými přestupy?
Mám za to, že by pánové z Ropidu měli vyzkoušet na vlastní kůži jak se například bude cestovat lidem se zavazadly, když se nově nedostanou přímo od Vršovického nádraží na metro na I. P. Pavlova. Stejně tak i z jiných míst, kde se přímé spojení ruší.
Tato změna jde proti logice. Prý se provoz zpřehlední zavedením páteřních linek. Jenže k čemu je dobré, pokud pojedou tramvaje za sebou ve čtyřminutovém intervalu, když budou nuceny stát v koloně aut jako na Vinohradské třídě?
Snad nejlepším řešením by bylo, pokud by byl Ropid zrušen jako nadbytečná organizace. Její práci klidně zastane Dopravní podnik a ušetřilo by se nemálo finančních prostředků, protože linkové vedení zařizuje právě Ropid a Dopravní podnik má na starosti pouze toto vedení obsadit vozidly a řidiči.
Jaké tedy budou změny? Posuďte sami:
1 - zachována
2 - zachována
3 - Modřany až Bílá labuť zachováno, dále přes Florenc, Invalidovnu, Palmovku a Bulovku k metru Kobylisy
4 - prodloužena z Čechova náměstí na Kubánské náměstí
5 - prodloužena z Olšanských hřbitovů na Černokosteleckou a ze Strossmayerova náměstí přes Letnou a Dejvickou na Divokou Šárku
6 - Spořilov, Albertov, Karlovo náměstí, Národní divadlo, Anděl na Smíchovské nádraží, v ranní špičce na Barrandov
7 - o víkendu a vždy večer každý druhý spoj jen na Černokosteleckou
8 - v úseku Dlouhá třída - Hradčanská přes Malostranskou
9 - zachována (páteřní linka)
10 - zachována
11 - zkrácena na Olšanské hřbitovy, každý druhý spoj jen na Náměstí bří Synků (páteřní linka)
12 - v úseku Malostranská - Strossmayerovo náměstí přes Letnou
14 - Barrandov až Masarykovo náměstí zachováno, dále Těšnov, Vltavská, Ortenovo náměstí, pokračuje jako linka 24, o víkendu jen jeden vůz a poloviční interval
15 - zrušena
16 - Sídliště Řepy (Kotlářka) až Biskupcova zachováno, dále přes Palmovku a Nádraží Vysočany na Lehovec
17 - Modřany až metro Kobylisy, dále k Vozovně Kobylisy (páteřní linka)
18 - zachována
19 - zrušena
20 - zachována
21 - zrušena
22 - zachována
24 - Kubánské náměstí až Masarykovo nádraží zachováno, dále Náměstí republiky, Strossmayerovo náměstí, Nádraží Holešovice, Ortenovo náměstí, pokračuje jako linka 14, o víkendu jen jeden vůz a poloviční interval
25 - z centra Palmovka, Sazka arena, Lehovec
26 - zachováno
Přeji od září příjemné cestování a děkuji Ropidu, že udržuje naše seniory v duševní kondici při přemýšlení, kam to zase jede... Ropid si zatím vždy prosadil své bez ohledu na to, zda změny jsou nutné a prospěšné.