Myšlenka Evropské unie přitom nebyla nikterak špatná. Vytvořit prostor úzce spolupracujících, avšak suverénních států s volným pohybem osob a kapitálu. Tato myšlenka ale postupně přerostla v cosi jiného. V momentě, kdy se vlád v zemích sdružených v EU ujaly více či méně socialisticky smýšlející strany, nastal obrat, nikoli však k lepšímu.
Najednou se stal nosnou myšlenkou superstát, který bude moci konkurovat USA. Tehdejší představitelé EU dokonce vyhlásili plán "USA dohnat a předehnat". Superstát ale nevychází odspoda, z přání obyvatel, ale zvrchu, od vládnoucích garnitur.
Mezi obyvatelstvo je uměle implementováno evropanství. Jenže země na evropském kontinentu mají tisíciletou historii a jednotlivé národy jsou spjaty se svými státy. V USA byl proces vzniku jednotného státu daleko rychlejší a de facto vznikl spojením třinácti kolonií proti mateřské Anglii. Od války proti Anglii k vyhlášení deklarace nezávislosti (vzniku USA) uběhl pouhý rok a do ratifikace federativního uspořádání USA dalších patnáct.
Nyní by evropští představitelé chtěli něco podobného zavést v EU. Už dnes přicházejí z Bruselu různá nařízení, příkazy, závazná "doporučení" a další a další direktivy, které dělají z členských států nesvéprávné celky. Systém kvót a dotací zase svazuje ekonomiky členských států a vytváří nástroj k jejich trestání a odměňování.
Nyní přichází EU s "Euroústavou 2". Dokument již není nazván euroústavou, ale lisabonskou smlouvou. Poté, co byla euroústava odmítnuta ve Francii a Nizozemí, chtějí se evropští představitelé vyhnout další blamáži a proto tlačí na členské státy, aby nová smlouva nebyla dána k posouzení obyvatelstvu, ale jen přijata parlamenty.
EU dokonce zašla tak daleko, že odmítá, ač oficiálně jazyk každého členského státu je jazykem úředním, lisabonskou smlouvu oficiálně do jazyků členských států přeložit. Bývalý francouzský prezident Valéry Giscard d‘Estaing, který připravoval odmítnutou euroústavu, prohlásil, že "největší chybou bylo poskytnout Francouzům text ústavní smlouvy." Jak vidno EU už nechce riskovat, že by se oficální text dostal mezi obyvatelstvo.
Náš ministr pro evropské záležitosti Alexandr Vondra prohlásil na adresu českého znění lisabonské smlouvy následující: "Připravili jsme konsolidovaný text tohoto znění. Chci upozornit, že to je fakticky samizdat a že Česká republika přistoupila k vydání toho na vlastní náklady, protože generální sekretariát Evropské rady na tlak některých členských zemí neposkytl konsolidované znění v jednotlivých národních jazycích, tak jak bývá zpravidla zvykem. Proč tomu tak bylo, to nechávám k vaší úvaze."
Ono by se totiž zjistilo, že lisabonská smlouva se od euroústavy příliš neliší (viz následující tabulka):
Odmítnutá euroústava |
Lisabonská smlouva |
Evropská unie bude mít oficiální symboly, vlajku a hymnu. (Budou jimi nyní používané neoficiální symboly). |
Evropská unie nebude mít oficiální symboly, vlajku a hymnu. (Budou se nadále používat současné neoficiální symboly). |
Zřizuje funkci Prezidenta EU |
Zřizuje funkci Prezidenta EU |
Zřizuje funkci Ministra zahraničí EU a zmocňuje jej jednat jménem unie |
Zřizuje funkci Ministra zahraničí EU a zmocňuje jej jednat jménem unie (funkce se bude jmenovat jinak, nebude to ministr) |
Většinová volba určuje zahraniční politiku závaznou pro všechny členské státy a ukládá jim povinnost jí aktivně podporovat |
Většinová volba určuje zahraniční politiku závaznou pro všechny členské státy a ukládá jim povinnost jí aktivně podporovat |
Zřizuje diplomatickou službu EU |
Zřizuje diplomatickou službu EU |
Smlouva zmocňuje EU měnit smlouvy Evropské Unie bez potřeby schvalování a ratifikace ve členských státech |
Smlouva zmocňuje EU měnit své smlouvy bez potřeby schvalování a ratifikace ve členských státech |
Evropský parlament volí předsedu komise |
Evropský parlament volí předsedu komise |
Konec systému jednoho komisaře z každého členského státu |
Konec systému jednoho komisaře z každého členského státu |
Téměř nulová role parlamentů členských zemí |
Úplně nulová role parlamentů členských zemí |
Nová definice “Sdílených kompetencí” zmocňuje EU přebírat bez předběžného souhlasu členských států téměř všechny kompetence |
Nová definice “Sdílených kompetencí” zmocňuje EU přebírat bez předběžného souhlasu členských států téměř všechny kompetence |
Právní suverenita EU |
Právní suverenita EU |
EU může vlastním rozhodnutím přenést kompetence zpět na členské státy |
EU může vlastním rozhodnutím přenést kompetence zpět na členské státy. Nová smlouva obsahuje formální deklaraci. |
Evropský soud získává nové kompetence na úkor soudů členských států |
Evropský soud získává nové kompetence na úkor soudů členských států |
Zřizuje funkci Evropského Veřejného žalobce |
Zřizuje funkci Evropského Veřejného žalobce |
Evropská Charta lidských práv se stává částí dokumentu a je právně závazná |
Dokument obsahuje odkaz na chartu, která je právně závazná |
Přenáší kompetence v sociální politice na EU |
Přenáší kompetence v sociální politice na EU |
Přenáší kompetence v “koordinaci ekonomiky” na EU |
Přenáší kompetence v “koordinaci ekonomiky” na EU |
Přenáší kompetence v oblasti politiky zaměstnanosti na EU |
Přenáší kompetence v oblasti politiky zaměstnanosti na EU |
Přenáší kompetence v oblasti obchodu a investiční politiky na EU |
Přenáší kompetence v oblasti obchodu a investiční politiky na EU |
Odebírá členským státům právo veta v kontrole ECB |
Odebírá členským státům právo veta v kontrole ECB |
Formalizuje Eurozónu a rozšiřuje její rozhodovací kompetence |
Formalizuje Eurozónu a rozšiřuje její rozhodovací kompetence |
Přenáší na EU pravomoce v oblasti veřejného zdravotnictví |
Přenáší na EU pravomoce v oblasti veřejného zdravotnictví |
Nové pravomoce pro EU v oblasti občanského a trestního práva |
Nové pravomoce pro EU v oblasti občanského a trestního práva |
Dává pravomoc EU definovat trestné činy a určovat minimální trestné sazby |
Dává pravomoc EU definovat trestné činy a určovat minimální trestné sazby |
Rozšiřuje kompetence Europolu (de facto zakládá Evropskou policii) |
Rozšiřuje kompetence Europolu (de facto zakládá Evropskou policii) |
Dává Eurojustu právo iniciovat vyšetřování evropských občanů |
Dává Eurojustu právo iniciovat vyšetřování evropských občanů |
Rozšřuje kompetence Evropského Soudního dvora v oblastech asylové a imigrační politiky |
Rozšřuje kompetence Evropského Soudního dvora v oblastech asylové a imigrační politiky |
Odebírá členským zemím právo veta v oblasti legální migrace |
Odebírá členským zemím právo veta v oblasti legální migrace |
Odebírá členským zemím právo veta v oblasti dopravní politiky |
Odebírá členským zemím právo veta v oblasti dopravní politiky |
Odebírá členským zemím právo veta v oblasti energetiky |
Odebírá členským zemím právo veta v oblasti energetiky |
Odebírá členským zemím právo veta v otázkách rozpočtu |
Odebírá členským zemím právo veta v otázkách rozpočtu |
Přehled vyšel na serveru www.euPortal.cz
Mám za to, že stejně jako při vstupu do EU je nutno i v případě lisabonské smlouvy (a později při přijímání Eura) jít cestou referenda. Tato otázka je natolik závažná a netýká se bezpečnostních otázek státu, že by měl o ní rozhodnout celý národ.
Evropská unie se, jak jsem psal už v úvodu, hodně proměnila. Direktivní řízení, kdy se veškerá moc soustřeďuje jen do Bruselu je prvním krokem do cestě k totalitě. Už dnes jsou samostatné aktivity členských států trestány. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Stačí si vzpomenout na jednání ČR - USA ohledně cestovních víz a přístup (rozuměj výhrůžky) Bruselu.
Malé státy jsou v naprosté nevýhodě. Stačí, když se domluví představitelé čtyř nejlidnatějších států a zbytek Evropy nemá šanci. Evropská unie by se měla zamyslet, zda sjednocení zvrchu nepřinese víc problémů než užitku.
Podle mého mínění by se EU měla vrátit k původním myšlenkám a zastavit megalomanský pokus, který stejně nemůže uspět. Ndokážu si představit, jak se bude 27 států domlouvat na jednotné zahraniční politice, když každý stát má jiné zájmy, ať už historické nebo ekonomické. A to je jen jedna z možných třecích ploch. Z EU se stává RVHP. Nemyslím si, že by bylo nutno stejnou chybu opakovat dvakrát.
Evropskou unii, bohužel, začalo ovládat sociální inženýrství. Pokud by došlo na referendum, pak bych za těchto okolností, ačkoli jsem hlasoval pro vstup do EU, musel nyní hlasovat proti lisabonské smlouvě. Nic dobrého totiž nepřináší.
Mé články přebírají servery www.eportal.cz a www.soscr.cz